Møde i udvalget d. 3. december 2018
9. Dispensationsansøgning for Motalavej og Ringparken (B)
Sagsnr.: 330-2018-68374 Dok.nr.: 330-2018-573062 Åbent
Kompetence: Byrådet
Beslutningstema
Byrådet skal beslutte, om der skal søges dispensation fra
kravet om nedbringelse af almene familieboliger til 40 % på Motalavej i Korsør
og i Ringparken i Slagelse i senest 2030.
Baggrund
Ringparken i Slagelse er et større, alment boligområde 1 km
nord for Slagelse bymidte bestående af 24 boligblokke med i alt omkring 1.900
beboere. Motalavej i Korsør er et større, alment boligområde 2 km nord for
Korsør bymidte bestående af 28 boligblokke med i alt omkring 1.800 beboere.
Den 1. december 2018 trådte ny lov om almene boliger i
kraft. Ringparken i Slagelse og Motalavej i Korsør opfylder lovens § 61 a, stk.
2, hvorfor Ringparken og Motalavej defineres som ghettoområder. Da Ringparken
og Motalavej har optrådt på ghettolisten fire år i træk, defineres de som hårde
ghettoområder. Ghettolisten opdateres én gang årligt og baseres på 5 kriterier,
der vedrører andel af ikke-vestlige indvandrere, uddannelsesniveau, indkomst,
beskæftigelse og kriminalitet. Et område optages på ghettolisten, hvis andelen
af ikke-vestlige indvandrere overstiger 50 %, og to af de fire øvrige kriterier
er opfyldt.
For hårde ghettoområder skal boligorganisationen og
kommunalbestyrelsen, jf. § 168 a i lov om almene boliger udarbejde en
udviklingsplan, der som sit mål har at nedbringe andelen af almene
familieboliger til højst 40 % af alle boliger i det pågældende hårde
ghettoområde senest i 2030. På nuværende tidspunkt er mellem 90 - 100 % af alle
boligerne på Motalavej og i Ringparken almene familieboliger. Der skal
udarbejdes en udviklingsplan for Ringparken og en udviklingsplan for Motalavej.
I udviklingsplanerne skal Slagelse Kommune i samråd med
boligorganisationerne (FOB og SAB i Ringparken og BoligKorsør på Motalavej)
beskrive, hvilke tiltag der skal gennemføres for at opfylde kravene om de 40 %.
Udviklingsplanerne skal sendes til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen senest den
1. juni 2019. Udviklingsplanerne skal være besluttet af boligorganisationernes
øverste myndighed og af kommunalbestyrelsen, inden de sendes til styrelsen.
Loven muliggør, at hårde ghettoområder kan søge om
dispensation til en andel, der er højere end 40 %. En dispensation kan gives,
hvis
1) boligorganisationen
og kommunalbestyrelsen fyldestgørende redegør for, hvilke andre skridt, der vil
blive taget for at sikre, at boligområdet inden 2030 ikke længere befinder sig
på ghettolisten,
2) andelen af
almene familieboliger i ghettoområder overstiger 12 % af de almene
familieboliger i kommunen,
3) nybyggeri ikke i
væsentligt omfang kan bidrage til at nedbringe andelen af almene familieboliger
til 40 %, og
4) salg af boliger
efter en statsautoriseret og uafhængig ejendomsmæglers aktuelle
markedsvurdering kun kan ske med tab.
Der kan endvidere gives dispensation, uden om de fire
ovenstående kriterier, når der er tale om hårde ghettoområder, som har færre
end 2.100 beboere, og som ikke opfylder kriteriet vedrørende andelen af dømte
beboere.
Ansøgningen kan indsendes af boligorganisationerne og
kommunalbestyrelsen i forening eller af kommunalbestyrelsen alene. Ansøgningen
om dispensation skal indeholde begrundede oplysning om, hvilken procentsats der
søges dispensation til. Ansøgning om dispensation skal sendes til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen senest den 1. februar 2019.
Slagelse Kommune har modtaget formel anmodning fra FOB og
BoligKorsør med ønske om at søge dispensation fra de 40 %. Anmodningen er
begrundet med, at det på nuværende tidspunkt ikke vurderes at være realistisk
at nedbringe andelen af almene familieboliger til 40 % i Ringparken og
Motalavej med mindre man kun foretager nedrivning.
Retligt
grundlag
Lov om almene boliger.
Handlemuligheder
Byrådet kan beslutte, at der skal søges om dispensation fra
kravet om at nedbringe andelen af almene familieboliger til 40 % på Motalavej
og i Ringparken.
Byrådet kan beslutte, at der ikke skal søges om
dispensation. Det vil betyde, at udviklingsplanen skal beskrive en strategi
for, hvordan andelen af almene familieboliger er maks. 40 % i 2030 på Motalavej
og i Ringparken.
Vurdering
Motalavej og Ringparken har begge færre end 2.100 beboere. I
henhold til ghettolisten fra 1. december 2017 opfylder Motalavej og Ringparken
ikke kriteriet vedrørende andelen af dømte beboere. Begge områder opfylder
derfor, som udgangspunkt, kriterierne for at søge om dispensation uden om de
fire øvrige kriterier.
Den nye ghettoliste offentliggøres 1. december 2018. I
tilfælde af, at Motalavej og/eller Ringparken, på den nye liste, opfylder
kriteriet om andelen af dømte beboere, skal der søges om dispensation i henhold
til de fire øvrige kriterier.
For at kunne søge denne dispensation fra procentsatsen på de
40, skal de fire oplistede kriterier være opfyldt. Med udgangspunkt i den
boligsociale helhedsplan har FOB og BoligKorsør fået til opgave at redegøre for,
hvilke tiltag der vil blive taget for at sikre, at områderne i 2030 ikke
længere er at finde ghettolisten.
Der er i alt 8.441 almene familieboliger i Slagelse Kommune.
I Ringparken er der 868 almene familieboliger, og på Motalavej er der 803
almene familieboliger. Det vil sige, at de to området tilsammen rummer 1671
almene familieboliger, hvilket udgør 19,8 % af alle almene familieboliger i
kommunen. Kravet om 12 % er dermed opfyldt.
Nybyggeri alene vurderes ikke at kunne nedbringe andelen af
almene familieboliger til 40 %, da begge områder har en forholdsvis høj
bebyggelsesprocent. Endvidere ligger prisen på nybyggeri væsentligt højere end
den aktuelle salgspris pr. m2, hvorfor det vurderes, at der skal
arbejdes med flere forskellige tiltag for at nedbringe andelen af almene
familieboliger.
Colliers International har for BL lavet en analyse af alle
hårde ghettoområder for at vurdere de respektive boligmarkeder. Colliers
International har status af at være statsautoriseret og uafhængig
ejendomsmægler. De har foretaget en screening af Motalavej og Ringparken med
henblik på at vurdere en business case for omdannelse. For begge områder
konkluderer Colliers International, at der ikke er grundlag for udbygning af
områderne, da nye boliger ikke vil være omsættelige. Der er ikke foretaget en
vurdering af, hvor vidt salg af ejendomme kun kan ske med tab. Denne vurdering
skal foretages, før en eventuel ansøgningen fremsendes til Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen.
På baggrund af ovenstående, og efter ønske fra
boligorganisationerne, anbefaler administrationen, at der indsendes en
ansøgning til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen med henblik på at opnå en
dispensation fra reglen om nedbringelse af andelen af almene familieboliger til
40 %. I ansøgningen vil det blive præciseret til hvilken højere andel af almene
familieboliger, der søges dispensation til.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Konsekvenser
for andre udvalg
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Børn- og Ungedirektøren indstiller, at det overfor Byrådet
anbefales,
1.
at der træffes beslutning, om der skal udarbejdes dispensationsansøgning
for Motalavej i Korsør og Ringparken i Slagelse.
Beslutning i Miljø-, Plan-
og Landdistriktsudvalget den 3. december 2018:
Fraværende:
Anbefales under hensyntagen til bemærkningerne pkt. 14. og
15.
Pernille Ivalo Frandsen (V) og Knud Vincents (V) afventer
redegørelse for områdernes klassifikation.
Beslutning i Økonomiudvalget
den 10. december 2018:
Fraværende:
John Dyrby Paulsen (A)
At 1 - Økonomiudvalget besluttede, at administrationen
arbejder videre med forslag til dispensationsansøgninger, der forelægges på
Økonomiudvalgets og Byrådets møde i januar 2019.
Der er hermed ikke truffet beslutning om
dispensationsansøgninger.
Beslutning i Social- og
Beskæftigelsesudvalget den 3. december 2018:
Fraværende:
Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender
dispensationsansøgningen.
Palle Kristiansen (O) kan ikke tilslutte sig
dispensationsansøgningen.
Venstre (V) ønsker at udsætte afgørelse for ansøgning om
dispensation til vi får forelagt planer og bilag, der retfærdiggører en
dispensation fra boligselskaberne.
Venstre (V) kan derfor heller ikke tilslutte sig
dispensationsansøgningen med det nuværende beslutningsgrundlag.
Kunne ikke indlæse data fra Slagelse Kommunes hjemmeside.